Дняпроўска-Бугскі канал

Тып: Гідратэхнічныя збудаванні

Дняпроўска-Бугскі канал — выдатны інжынерны помнік і адзін з найстарэйшых суднаходных каналаў Усходняй Еўропы. Ён размешчаны на Палессі і злучае рэкі Піна і Мухавец, аб’ядноўваючы два найбуйнейшыя рачныя басейны — Дняпра (Чорнае мора) і Віслы (Балтыйскае мора). Агульная працягласць канала складае 244 км. Канал не толькі адыгрываў важную ролю ў эканоміцы і абароне розных дзяржаў, але і сёння ўяўляе цікавасць як унікальная славутасць, якую можна ўбачыць падчас захапляльных экскурсій па Беларусі. Дзякуючы прыроднаму асяроддзю, захаваным шлюзам і старадаўняй архітэктуры гідратэхнічных збудаванняў, Дняпроўска-Бугскі канал прыцягвае турыстаў, якія жадаюць пазнаёміцца з гісторыяй і прыгажосцю Палесся.

Гісторыя стварэння

Ідэя будаўніцтва канала, які злучае басейны Прыпяці і Заходняга Буга, упершыню была прапанавана ў 1655 годзе каралеўскім канцлерам Рэчы Паспалітай Юрыем Асалінскім. Аднак рэалізацыя гэтай ідэі пачалася толькі ў 1775 годзе пры каралю Станіславе Аўгусце Панятоўскім. Работы працягваліся на працягу васьмі гадоў, і ўжо вясной 1784 года суда з таварамі (вэнджаная рыба, мёд, воск) упершыню прайшлі па канале з Пінска ў Варшаву і Гданьск. Урачыстае адкрыццё канала суправаджалася падарожжам караля па новым водным шляху, пасля чаго канал атрымаў назву Каралеўскі.

Пасля заняпаду Рэчы Паспалітай будаўніцтва і эксплуатацыя канала былі прыпыненыя, аднак у 1837 годзе расійскія ўлады аднавілі работы. У 1846–1848 гадах канал быў пашыраны, павялічана глыбіня, што дазволіла выкарыстоўваць яго для рэгулярнага суднаходства. У канцы XIX стагоддзя канал меў стратэгічнае значэнне: па ім на Чарнаморскі флот дастаўляліся мінаносцы. Пазней, у міжваенны перыяд, Польшча рэканструявала частку шлюзаў. Пасля ўключэння Заходняй Беларусі ў склад СССР пачаліся маштабныя работы па аднаўленні і мадэрнізацыі. У 1940 годзе канал зноў стаў суднаходным, але падчас Другой сусветнай вайны атрымаў сур’ёзныя пашкоджанні. Дзякуючы намаганням партызанаў, былі выведзены з ладу ключавыя гідратэхнічныя збудаванні. У 1945 годзе канал быў адноўлены, і суднаходства аднавілася.

Эканамічнае значэнне

З моманту свайго стварэння Дняпроўска-Бугскі канал адыгрываў ключавую ролю ў развіцці гандлю і транспартнай сістэмы. Ён дазваляў ажыццяўляць водную перавозку грузаў паміж Цэнтральнай Еўропай і поўднем Расійскай імперыі. У XIX стагоддзі па канале праходзілі не толькі гандлёвыя суда, але і ваенныя — у тым ліку мінаносцы, пабудаваныя на Балтыцы і адпраўленыя ў Севастопаль. У савецкі перыяд канал таксама актыўна выкарыстоўваўся для перавозкі грузаў, асабліва пасля яго аднаўлення ў 1940-х гадах.

Сёння канал уваходзіць у міжнародны водны шлях Е-40 (Гданьск — Варшава — Брэст — Пінск — Мазыр — Кіеў — Херсон), які тэарэтычна злучае Чорнае і Балтыйскае мора. Аднак з-за адсутнасці суднаходства на шэрагу ўчасткаў (напрыклад, ад Брэста да Варшавы) ён страціў сваё эканамічнае значэнне, але набыў новую ролю як турыстычны аб’ект. Экскурсіі па Беларусі з аглядам канала спрыяюць папулярызацыі гістарычнай спадчыны і развіццю рэгіянальнага турызму.

Экскурсіі з аглядам канала

Дняпроўска-Бугскі канал — гэта выдатны напрамак для пазнавальных паездак і прыроднага турызму. Экскурсіі па Беларусі з наведваннем канала ўключаюць знаёмства з архітэктурай старадаўніх шлюзаў, расповед пра будаўніцтва канала і яго ролю ў гісторыі, а таксама пешыя прагулкі ўздоўж яго берагоў. Турысты могуць убачыць захаваныя гідратэхнічныя збудаванні, унікальныя ландшафты Палесся і атрымаць уяўленне пра маштабы інжынерных дасягненняў XVIII–XX стагоддзяў.

Для зручнасці турыстаў можна забраніраваць экскурсію з аглядам Дняпроўска-Бугскага канала, у тым ліку экскурсію з Мінска. Такія туры звычайна разлічаны на адзін дзень і ўключаюць трансфер, суправаджэнне гіда і экскурсійную праграму. Найбольш папулярныя маршруты праходзяць праз гарады Брэст, Пінск, Кобрын, дзе турысты могуць не толькі ўбачыць канал, але і пазнаёміцца з культурнай спадчынай рэгіёна. Забраніраваць экскурсію можна анлайн на партале Ekskursii.by.

Размяшчэнне на карце - Дняпроўска-Бугскі канал

GPS Google: ′ N, ′ E