Музей Кастрычніцкі цэнтр гісторыі і культуры
Замовіць экскурсіюАдкрыццё Кастрычніцкага цэнтра гісторыі і культуры адбылося 6 мая 1995 г. як Музея народнай славы ў гонар Пяцідзесяцігоддзя Перамогі ў Вялікай Айчыннай вайне, а ў лістападзе 1995 ён быў рэарганізаваны ў Цэнтр гісторыі і культуры Кастрычніцкага раёна. Асноўным напрамкам дзейнасці з'яўляецца збор, вывучэнне, папулярызацыя і захаванне гісторыка-культурнай спадчыны раёна. У сувязі з гэтым вядзецца навукова-даследчая праца і камплектаванне фондаў. Належная ўвага надаецца навукова-асветніцкай працы. Агульная колькасць музейных прадметаў складае 3421 экспанатаў, з іх асноўнага фонду - 2146, навукова-дапаможны - 1275. Экспанаты размешчаны ў будынку дэманстрацыйнай плошчай экспазіцыйных залаў 176,2 м2 і выставачных залаў - 120,0 м2 і прадстаўлены ў 4 пастаянных і 3 часовыя перасоўных экспазіцыях.
У музеі праводзяцца лекцыі па гісторыі і культуры раёна, пасяджэнні за круглым сталом і пазнавальныя турніры па гісторыі і культуры раёна па юбілейных і знамянальных датах, гістарычным падзеям, актуальных пытаннях сучаснасці, навагоднія ранішнікі, гульнявая навагодняя праграма "У сядзібе Дзеда Мароза", прадстаўленні Батлейкі «Цар Ірад», «Калядная зорка», гісторыка-мастацкія, музычна-літаратурныя кампазіцыі па сцэнарах юбілейных, святочных дат, на тэму ваенна-патрыятычнага і маральнага выхавання, святочны вечар вядомых і заслужаных людзей раёна па распрацаваным сцэнары, звязаны з дасягненнямі чалавека, яго маральнымі і сямейнымі якасцямі, Музейныя заняткі «Майстар-клас» па вырабе ніцяных лялек - абярэгаў, вырабаў з саломы, салёнага цеста, кардона і г.д. У наяўнасці музея маецца сувенірная прадукцыя, прадстаўленая сувенірамі з саломкі і салёнага цеста, ніцянымі і глінянымі абярэгамі, грашовымі мяшочкамі, засцярогамі з лячэбных траў, вышыўкай. Кастрычніцкі цэнтр гісторыі і культуры узнагароджаны граматамі раённага і абласнога ўпраўлення культуры, Міністэрства культуры Рэспублікі Беларусь.
Фота - Кастрычніцкі цэнтр гісторыі і культуры
Экспазіцыі - Кастрычніцкі цэнтр гісторыі і культуры
- ”Зямля нашых продкаў” ахоплівае працяглыя межы часу ад каменнага веку да XIX стагоддзя. Першыя сляды існавання чалавека на тэрыторыі раёна адносяцца да эпохі мезаліту - гэта прыкладна IX - V тысячагоддзе да н.э. Сведкі пра гэта - у вітрынах , якія адлюстроўваюць вынікі археалагічнай разведкі 30- 90- х гадоў. « Дрыгавічы » - гэтая тэма пераносіць у эпоху ранняга сярэднявечча IX - XIII стагоддзя. Вядзецца апавяданне аб адным з шматлікіх славянскіх плямёнаў, якія згулялі велізарную ролю ў зараджэнні беларускага народа. « У складзе Вялікага княства Літоўскага» - у XIV стагоддзі разам з іншымі землямі беларускага Прыдняпроўя Рудабелка ўвайшла ў склад ВКЛ. З пачатку XVI стагоддзя па XVIII стагоддзе Рудабелка была адной з панскіх маёнткаў князёў Радзівілаў. « У складзе Расійскай імперыі». У канцы XVIII стагоддзя нашы землі ўвайшлі ў склад Расійскай імперыі. У гэтыя часы уладальнікам сядзібы Рудабелка быў дваранскі род Лапо. Адзін з сыноў Дамініка Лапы - Аляксандр быў сярод паўстанцаў К.Каліноўскага ў 1869 годзе. Другі - Міхаіл ўдзельнічаў у паўстанні дзекабрыстаў. Іх расціла Рудабельская зямля.
- ”Рудабелка - край партызанскі” апавядае пра партызанскі рух у гады Грамадзянскай і Вялікай Айчыннай войнаў. «Рудабелка рэвалюцыйная». Першыя крокі Савецкай улады, менавіта ў гэты час паўстала легендарная Рудабельская Рэспубліка, паўстаў першы партызанскі атрад «Чырвоны Кастрычнік». 20 - 30-е гады жыцця людзей краю - гэта станаўленне сельскай гаспадаркі, адукацыя раёна, дасягненні і поспехі рэпрэсіі. Першы дзень вайны на Кастрычніцкай зямлі, арганізацыя Кастрычніцкай партызанскай зоны, падпольная друкарня, лясныя школы, людзі, якія адваявалі сваю зямлю, зверствы фашыстаў. Пра ўсё гэта вы даведаецеся ў залах, якія адлюстроўваюць падзеі з 1917 па 1944 год.
- ”Святыні вакол нас” калекцыя абразоў «Святыні вакол нас» прадстаўляе 12 асноўных хрысціянскіх святаў. Сярод 12 свят, якія адзначаюцца вернікамі асабліва ўрачыста, ёсць абразы, звязаныя з жыцьцём Багародзіцы. Гэта: 1. Каляды Багародзіцы (21 верасня); 2. Увядзенне ў храм Багародзіцы (4 снежня); 3. Дабравешчанне (7 красавіка); 4. Успенне Багародзіцы (28 жніўня); 5. Каляды Багародзіцы (21 верасня). У экспазіцыі прысутнічаюць таксама і четырехчастные іконы, якія яшчэ называюць «на чатыры клеткі», «чатыры кляйма». Маецца яшчэ некалькі сюжэтных груп: іконы з выявай розных святаў, напрыклад, Каляд, Стрэцення, Успення і многіх іншых; іконы з выявамі розных святых, напрыклад, Георгія Перамаганосца, апосталаў Пятра і Паўла. Наведвальнікі з цікавасцю знаёмяцца з вобразамі старажытнарускай жывапісу, з якія ляжаць у іх аснове сюжэтамі. Гэтыя сюжэты старажытнарускага жывапісу, запазычаныя з хрысціянскага слова, у асноўнай сваёй частцы знаёмыя ўсім хрысціянскім народам. Але дзякуючы асаблівым адносінам да хрысціянскага слова гэтыя сюжэты сталі на Русі асновай самабытнай, унікальнай ў сусветнай культуры з'явы - старажытнарускага іканапісу .
- ”Беларуская хата” прадстаўляе сабой быт беларускага селяніна канца XVIII – XIX в. Прыцягваюць увагу вырабы з тканіны, якую ткалі на кроснах у хатніх умовах. Сыравінай для іх былі каноплі, лён, воўна – усё таксама ўласнага вырабу: беларускія касцюмы, адзенне - святочнае і для працы, ручнікі, посцілкі. Усе гэта наглядна маецца ў экспазіцыі. Прадстаўлены вырабы з саломы, керамікі, з гліны і дрэва, розныя прадметы побыту, якія выкарыстоўваліся ў сялянскай гаспадарцы. Гэта дае магчымасць устанавіць часоў былых і новых сувязь, што прываблівае наведвальнікаў, асабліва моладзь і вучняў.
Графік працы Кастрычніцкі цэнтр гісторыі і культуры
- Адміністрацыя 09:00 - 18:00 выхадныя субота, нядзеля
- Каса 10:00 - 19:00 выхадныя нядзеля, панядзелак
- Экспазіцыі 10:00 - 19:00 выхадныя нядзеля, панядзелак